neděle 17. února 2013

Hold them at all cost!

Dnešní příspěvek bude trochu jiný. Bude sice modelářský, ale nebudou to klasické modely tak, jak si je každý vybaví když se řekne "figurka". A bude jiný, také proto, že bude obsahovat trochu podnětů a námětu k přemýšlení a pokud vyvolá nějakou širší diskuzi, budu jenom rád. Dneska se budeme zabývat "Objectives" (dál bud toto slovo používat v anglické verzi s českým skloňováním, snad to nikoho neurazí :-). Poslední dobou, řekněme rok nebo dva, jsem si jich začal více všímat a spíš než objectivů samotných jsem viděl jejich absenci. Většina hráčů je považuje za jakýsi hybrid, něco na pomezí mezi herní proprietou a modelem. Někdo je považuje čistě za herní pomůcku jako je třeba pravítko nebo templáta, a pro někoho je to jenom herní pojem, prostý bod na herní ploše. A podle přístupu pak většina objectivů také vypadá: od podstavců s vlaječkami, bity které zůstali na dně krabice, barevnými kamínky a nakonec těmi neexistujícími, reprezentované narychlo sehnanou petikorunou.
A pak je tu skupina hráčů, jejíž členem se cítím být i já. Hráči, kteří objectiv vnímají ne jako něco abstraktního, ale naopak něco konkrétního, co je třeba během bitvy obsadit, zabrat, zmocnit se a tím zvítězit. A vojska, armády ani generálové nevykládají úsilí a životy pro imaginární bod na mapě. Ne, bojují o životně důležité pozice, opěrné body, důležitá zařízení, relikvie, zajatce a já nevím co ještě (doplňte si sami, kdo nevymyslí aspoň dvě další, tak nemá fantazii :-). A všechno toto je podle mě třeba znázornit odpovídajícím modelem - stejně jako nehrajeme s prázdnými podstavci místo vojáků a knihami místo kopců (i když, ruku na srdce, kdo z nás tak nezačínal :-)). Stejně jako si dáváme práci s armádou a impozantním terénem, proč ignorovat tak zajímavé možnosti jako objectivy. Objectivy podle mě představují další oblast modelářské výzvy, kde se můžeme do sytosti vyřádit. Tak se pojďme podívat, jak jsem v průběhu let "řádil" já :-)


Toto jsou moje první výtvory, stáří tak pět až šest let. Nejdříve to byly ty dva vpravo, kontejner z AoBR a munice se servo-skullem, kterou jsem vylootoval z krabice devastátorů. Později jsem k nim přidal kontejner neznámého obsahu (vlevo). Dneska hraju ty dva původní jen jako tokeny u Devastátorů a nosím si je pro každou příležitost (nejčastěji: protivník si žádné nepřinese :-). Neznámo-obsahový kontejner dlouho chytal prach v polici, teď zažije renesanci v dalších hrách jako Archeotech artefact (rulebook pg. 106).
Všimněte si, že jsem začínal u klasických podstavců a pak se rozmohl k "terminátoří'" velikosti. Tím ale moje podstavcová expanze nekončí...


Velké projekty potřebují velké místo a já potřeboval větší podstavec. Celé to začalo, když jsem kupoval nějaké bity na Dreadnoughta (konkrétně tělo a nohy protože mi přebývaly ruce a já chtěl ušetřit) a dostal jsem nakonec boky (ty části které mají osu na připevnění paži/zbraní) stejné, oba na levou stranu. Napravit to už nějak nešlo, předělat taky ne, naštěstí jsem dostal nápad na nový objectiv: "Bratr-Dreadnought byl v předchozích bojích téměř zničen, ale velmi odolný sarkofág stále udržuje zbytky padlého hrdiny naživu. Je třeba znovu získat cennou schránku a navrátit Kapitule vzácnou relikvii a jednoho z jejich bratrů".
Teď jsme ale v situaci, kdy máme vícero různých objectivů na různých podstavcích a to rozhodně nevypadá hezky. Je potřeba se porozhlédnout po dalších...



Sochy Imperiálních hrdinů a Svatých jsou rozsety napříč prostorem na všech světech patřících Císaři. Jsou symbolem toho, že galaxie je Jeho a patří Lidstvu. Jejich získání a udržení je důležité pro uchování dobré morálky vojsk a jako znamení vzdoru vůči nepříteli.
Tento model je výrobně poněkud starší, myslím že dneska byste ho už nesehnali. Původně jsem ho koupil v blisteru Inkvizičních pomocníků se serafínem, kterého jsem okamžitě použil jako WYSIWYG henchmena (chtěl bych se jim věnovat v některém z dalších příspěvků). A tenhle pán ležel od té doby v krabic, já nevěděl co s ním a nikdo si ho nechtěl vzít. Takže stačilo sehnat další velký podstavec a vrhnout se do práce. Kamenný sokl na kterém stojí je dělaný z extrudovaného polystyrenu, obaleném cáry ubrouskového papíru vymáchaného v Herkulesu (to aby měl povrch správně kamenou texturu). Vlastnímu modelu jsem odštípnul plasma pistoli (působila rušivě) a taky konec hole se "svatou knihou" která leží na zemi (battle damage). Barvení byla zábava s drybrushem a weatheringem. Podle chuti přidejte ostnatý drát :-) 




Dva jsou špatné číslo, čekal jsem na inspiraci. Ta přišla když jsem si společně s Rossem a Smejkym koupili na třetiny Space Marines Casualties (věřím, že chlapci se třeba pochlubí taky tady na bloggu, jak vypadají jejich výtvory). Ale pro mě to nebyl jen obyčejný zraněný Battle-Brother. Potřeboval jsem totiž něco typicky DA. Objectiv Primaris. Prioritas Maxima. Tak vznikl jeden z "Padlých". Jen malá záměna paže s bolterem a černá zbroj, víc to nepotřebovalo. Dneska bych na to smz použil některé z Heresy armorů které vyrábí FW aby byl dojem dokonalý, ale před pár lety když jsem ho vyráběl myslím nic takového k sehnání ani nebylo.



A teď něco klasičtějšího. Tenhle objectiv asi nepotřebuje komentář, sám o sobě hovoří o svojí důležitosti na bitevním poli. V podstatě se jedná jenom o díly ze dvou Battlefield Accessories Set, které jsem původně kupoval jako bity na velké podstavce (teď mám třeba na podstavci od Razorwingu). K tomu obtisky a weathering.
A teď už to jen zaokrouhlit na hezké číslo (a hezkým číslem myslím šest velkých objectivů :-)...


Poslední dva jsem odkoupil od Meanangela z druhé ruky (tímto zdravím :-). Jsou to klasické Comms relay a quad-gun které mají i svoji herní funkci (kterou budou klidně plnit bude-li to situace či scénář vyžadovat), tady jsou však použity jako objectivy na kulatých podstavcích. Už když jsem je dával kdysi dohromady pro HK klub tak se mi strašně líbily a ohromují mě pořád, hlavně vysílací stanice, která je do výšky značně impozantní. Opět jistě netřeba hovořit o strategickém významu pro armády obou stran stolu...

A ještě krátký EDIT: v první vlně jsem zapomněl na obrázek, který sem bezesporu patří. Pomůcka která s objectivy souvisí:


Tak a tady zdánlivě končí můj "quest". Ale jen zdánlivě, je ještě pár věcí které mám v hlavě a minimálně jedna jistě důležitá herní proprieta pro jeden z klasických scénářů z pravidel mi chybí. Ano, hádáte správně, Relic. Ale ten někdy příště...
A taky, jak psal Martin v předchozím příspěvku, kdo nemá hlavu titána, jakoby nebyl. Musím s tím něco udělat :-D 
Tak ještě foto transportního systému...


...a na závěr ještě několik bodů k diskuzi:
  • Jaké jsou vaše objectivy? Je to pro vás zbytečnost, nutné zlo? Máte pětikoruny? Barevné kamínky? Nebo jste si dali práci a vymysleli a vymodelovali něco víc? Budu rád když se o své výtvory podělíte.
  • Myslíte si, že by hodnocení objectivů mělo být standardně součástí turnajového hodnocení barvení?
  • Velikost objectivů: ty moje jsou na velkých podstavcích, ale podle mě to nevadí. Sice se tím zvětší radius pro obsazování, ale je na všechny strany stejný. Pokud jsem se někdy setkal s protihráčem, který měl výhrady, zmenšili jsme poloměr na 2 palce a bylo vyřešeno.
  • Jsou objectivy součástí hry? Je to terén za kterým dostane model cover save?
  • Má mít objectiv nějakou funkci (kromě té pasivní)? Hrajete Mysterious objectives? Já osobně je zatím nehrál v nové edici ani jednou ale důvod je prostý: moje objectivy jsou zcela konkrétní a přišlo by mi divné, že Fallen je ve skutečnosti po hodu kostkou zdrojem silového pole nebo zaměřovač letadel (hele, támhle letí :-)). Ale u modelu jako je Comm relay už by mi to nevadilo, ten na to vypadá. Měly by se Mysterios objectives hrát na turnaji?
  • Hrajete rozmisťování objectivů tak, jak to navrhuje nový systém 6. edice? Tj. objectivy se rozmisťují až potom, co mají oba hráči vybranou svoji deployment zónu? Hraje se to tak na turnajích? Já jsem to zatím odmítal a vždycky se dohodl se soupeřem, že to uděláme postaru, tedy terén, pak objectivy a nakonec si hodíme o stranu. Nový systém podle mě zcela nepochopitelně vede k tomu, že oba hráči si "nasyslí" objectivy do deployment zóny a stane se z toho trapná ostřelovaná s tendencí k remíze. (Mimochodem, taková odbočka: všimli jste si, že podle pravidel si hráči hází o stranu nad ještě prázdným stolem bez terénu? Asi kdyby se nemohli dohodnou kdo bude blíž k oknu nebo k topení :-D)
Pokud jste to dočetli až sem, tak vám gratuluji. Doufám že to pro vás nebyla taková námaha jako pro mě, když jsem tenhle článek psal. Budu rád, když mi napíšete (tady nebo na hofy) svoje názory a poznatky. Budu rád, když se ukáže že moje námaha z tvorby příspěvku nebyla samoúčelná :-) 

2 komentáře:

  1. Dobře napsáno. Jen bych podotkl, ze objektiv nemusí nutné znamenat to co jsi vyrobil ty, ale třeba i kotu, kterou je treba dobít a obsadit pro další vedeni ofenzívy. V tu chvíli stačí petikoruna, která nebrani LOS a lze pres ni pohybovat modely. Navíc ne kazdy je zručný modelář, který stráví po nutnem full paintu dalších x hodin nad výrobou objektivu. Ve vysledku ze sebe vydá stejně strategické a taktické maximum jako dobry modelář s pěkným objektivem.
    Ale to je i tim, ze jako hlavni beru hodnoceni generál a ne overall, kde se sectou body za hru, paint a friendship.

    OdpovědětVymazat
  2. -mé objektivy jsou různé... je to pro mne nutné zlo. Jako nejpraktičtější se mi jeví pokerové žetony. Cokoli 3D znamená interakci do prostředí a může to vadit buď LOS nebo pohybu. Pokerový žeton vyšší kvality bude mít ideální velikost (40mm průměr), bude (pokud nebudu mít zimní stůl) jasně viditelný už z dálky a nebude se s ním snadno hýbat - je poměrně těžký

    -hodnocení objektivů ano, v rámci army theme určitě. Nicméně hodnotit by se měly jen armády těch, kdo o to stojí... objektiv je to poslední, to nejdůležitější, co u nás na turnajích vidět nejde, jsou tématické dispay boardy!

    -velikost je podstatná věc, pokud vím, rulebook nějak definuje jak velké by měly být. Na mnoha turnajích pořadatelé dávají vlastní objektivy, které si jako suvenýr nakonec hráči odnesou (typicky pokerový žeton s logem turnaje), ale zpět k velikosti. Hraje to roli. To že je větší může vyhovovat jednomu, druhému vadit, nedejbože, když jsou objektivy na stole různých velikostí

    -objektiv je marker, nic jiného, žádný efekt do hry, jako například cover by přinášet neměl

    -mysterious objektivy? na turnajích jsem proti

    -rozmisťování objektivů řeším tak jak je v pravidlech. Pro účelů turnajů a tím i co největší rovnosti podmínek, bych volil způsoby, které aplikují velké turnaje a sice fixní pozice objektivů pro všechny stejně.

    OdpovědětVymazat